Tot waar is de lucht blauw?

Als je naar boven kijkt op een onbewolkte dag zie je dat de lucht blauw is, maar tot waar gaat dat. Als een raket de ruimte in wordt gelanceerd wanneer zie de astronaut de lucht niet meer blauw maar zwart?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

De blauwe kleur van de hemel wordt veroorzaakt door verstrooiing van zonlicht, gecombineerd met andere vormen van verstrooing die een meer of minder witte kleur veroorzaken.
Wat we zien is een verzameling strooilicht uit alle lagen van de atmosfeer met als achtergrond de zwarte ruimte.

Buiten de atmosfeer, zo'n 20 km. is die verstrooiing er niet meer. Dan is er geen kooldioxide, waterdamp en ozon meer.

Toegevoegd na 4 minuten:
De atmosfeer is inderdaad een stuk dikker dan die 20 km.

Al die sferen rond de aarde werken verwarrend, maar ik lees nu dat de grens van de atmosfeer op 1000 km. is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Goed antwoord, +1. Met als toevoeging dat de overgang van blauw (op zeeniveau) naar zwart (vanaf zo'n 20 km hoogte) heel geleidelijk gaat. Er is dus geen sprake van een abrupte overgang. Op een intercontinentale vlucht (ca. 10 tot 11 km hoogte) kun je al zien dat het blauw wat paarsachtig begint te worden.

Andere antwoorden (1)

Ongeveer na 700 kilometer, dan stopt de atmosfeer van de aarde. De atmosfeer bestaat uit vijf grote lagen plus de ionosfeer.

http://mediatheek.thinkquest.nl/~ll125/nl/atmos_nl.htm

Toegevoegd na 2 minuten:
Tussen de 20 en 50 km ligt ongeveer het gebied dat de lucht nog blauw is, daarna wordt het donkerder.