Wat was typisch hollandse kost voordat de aardappel en andere niet-nederlandse groenten werden geintroduceerd?

Toegevoegd na 10 minuten:
zie vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
8.1K

Het beste antwoord

Voor de komst van de Romeinen waren vee, oergranen, bier, peulen, lijnzaad (voor olie) en inheemse soorten wild, vis, gevogelte, noten, bessen, paddestoelen en kruiden belangrijke voedingsingrediënten. De Romeinen brachten onder meer nieuwe granen (rogge, haver, tarwe, rijst), tuinbonen (met het lof werden paarden bijgevoerd), kruiden (bijv peterselie, selderij en dille), specerijen, fruitbomen en wijndruiven. Tot aan de ontdekking van Amerika vormden naast vis (vers, gedroogd of gezouten), varkensvlees, wild en gevogelte (veel meer soorten dan tegenwoordig), peulvruchten, honing, granen en brood de hoofdbestanddelen. De armen aten roggebrood, knollen, bonen, vis en gevogelte (bijv. vette spreeuwenjongen die ze vlak voor het uitvliegen uit de nesten op hun dak haalden) en de rijken naast tarwe en witbrood, kaas, wild en erwten exotische ingre­diënten als amandelen, zuidvruchten, vijgen en dadels. Boter en vet werden gebruikt om in te braden. Na de pestepidemieën van de 14e eeuw was er een tijdlang meer vlees beschikbaar, maar vanwege de kerkregels (vasten­dagen) at men toch vaak vis. De uitvinding van het haringkaken (volgens overlevering door Willem Beukels uit Biervliet in Zeeuw-Vlaanderen) droeg in deze eeuw in sterke mate bij aan de houdbaar en populariteit van de vissoort. Men ving in de middeleeuwen wel regenwater op, maar omdat buitenwater vooral in de steden te vuil werd om te drin­ken werd bij het gewone volk bier en bij de rijken wijn steeds belangrijker. Op het platteland werden veel melkproducten gedronken. Later in de tijd werden die in de steden verkocht door melkboeren. Rijke kooplie­den probeerden de adel de loef af te steken met maaltijden die zo copieus waren dat de tafels er van doorbogen. In de middeleeuwen at men vrijwel alles van dieren op. Ook was er nog weinig bestek. Men at meestal gezamenlijk met de vingers uit de pannen en men dronk samen uit één kan of beker. Het tafellaken werd gebruikt om vette vingers en mond aan af te vegen. Populaire groenten waren uien, prei, wortels, knollen, rapen, kool en sla. Om te kruiden werd veel mosterd en azijn gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je wel!

Andere antwoorden (4)

Brood, kolen, rapen, wortelen en seizoengroenten. Er werd vooral heel veel brood gegeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hierbij nog een leuke bron over de middeleeuwse kookkunst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was tot in de middeleeuwen pastinaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In hoofdzaak werd er veel brood gegeten.

De rol van de bakker was essentieel (broodnodig :) in een maatschappij waar brood door alle lagen van de bevolking en bij elke maaltijd in overvloed werd gegeten. Mede dankzij de ontwikkeling van molens en met name watermolens in de 9e eeuw, kon er kneedbaar meel gemalen worden.
De voornaamste broodsoorten waren tarwe-, rogge- en gerstebrood. Ook werd er brood gebakken van weven (een mengsel van haver, boekweit en gierst) of van masteluin (een mengsel van roggemeel en tarwe). Witbrood of tarwebrood was uitsluitend voorbehouden aan de rijkere laag van de bevolking en werd ook wel schoonbrood of herenbrood genoemd.

Met regelmaat ging men zich te buiten aan overvloedige maaltijden met meerdere gangen. Reusachtige schotels met vlees, vis en gevogelte waren zeer geliefd evenals worst, gemaakt van hersenen, bloed of lever. Vlees kende men in 4 varianten; groen (vers), geroect (gerookt), gesprenct (met zout bestrooid) en gesalten (gepekeld).

Hoewel groenten met name door de gewone man werden genuttigd kon toch door alle lagen van de bevolking heen een zekere minachting voor zowel groenten als zuivelproducten opgetekend worden. Fruit was daarentegen iets populairder en werd vaak aan het begin van een maaltijd gegeten omdat men dacht dat het afkoelen van de maag ongezond was. Melk werd al helemaal weinig gewaardeerd; het was slecht voor het gebit en daarom alleen geschikt voor zuigelingen en ouden van dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brood, veel pap en 'husselpot', stoofpot met vlees en groente, waarbij pastinaak min of meer de rol van de aardappel vervulde.

Onderstaande website geeft een schat aan historische recepten en wetenswaardigheiden over eten in vroeger tijden.